Ahad, 10 Mac 2013

HEAD START PROGRAMME


SEJARAH HEAD START

# Nama "Head Start" dipilih oleh ahli akademik yang memahami jurang pencapaian dan pertengahan.
# Head Start program prasekolah yang dirancang oleh kerajaan Amerika Syarikat.
# Bagi membantu kanak-kanak berumur dari lahir sehingga lima tahun ( 0-5 tahun).
# Keluarga mereka dalam kalangan berpendapatan rendah @ di bawah paras kemiskinan.
# Presiden Lyndon Johnson meluluskan Head Start pada tahun 1965.
# Banyak kajian dijalankan yang menjadi asas perlunya Head Start ditubuhkan.
# Bloom mendapati kanak-kanak 4 - 5 tahun dalam tempoh masa kritikan kerana masa berlakunya pertumbuhan intelek dan masa terbaik memberi kesan positif.
# Sebahagian daripada pembelajaran berlaku sebelum 5 tahun.


MATLAMAT PROGRAM HEAD START

1. Menyediakan keperluan kesihatan dan bantuan makanan
2. Menanam ciri dan nilai kejayaan yang boleh mempertingkatkan daya usaha dan pembelajaran dan perkembangan menyeluruh.
3. Memperbaiki kebolehan kanak-kanak dan keluarga mereka dalam aspek perhubungan berasaskan perhubungan kesihatan.
4. Mempertingkatkan kemahiran dan proses mental, kemahiran konsep dan kemahiran bahasa kanak-kanak.
5. Kerjasama ibu bapa ( mempertingkatkan pertumbuhan kanak-kanak ).


KURIKULUM HEAD START

# Menekankan pemeliharaan kesihatan diri, kecergasan fizikal, kemahiran hidup, perkembangan bahasa, aktiviti sains, kemahiran nombor dan kemahiran bersosial.

PERLAKSANAAN KURIKULUM

1. Kesetiaan perlaksanaan.
2. Pembangunan sokongan profesional.
3. Penilaian berterusan pembelajaran kanak-kanak.

CIRI-CIRI KURIKULUM

* Penilaian berterusan
* Pengajaran responsif
* Sesuai untuk program kaki tangan kanak-kanak dan keluarga
* Khusus matlamat pembelajaran
* Penglibatan keluarga


TUJUAN UTAMA HEAD START

1. Membantu kanak-kanak yang datang dari latar belakang yang kurang beruntung.
2. Membantu kanak-kanak agar pertumbuhan mereka di usia muda dapat mempelajari 3M.
3. Menggalakkan kemajuan mereka ke arah pendidikan awal.





OBJEKTIF PROGRAM HEAD START

1. Mengukuhkan pertumbuhan kesihatan kanak-kanak dan  pertumbuhan.
2. Memperkuat keluarga sebagai pengasuh utama kanak-kanak.
3. Memberi perkhidmatan pendidikan, kesihatan dan nutrisi kanak-kanak.
4. Menghubung kanak-kanak dan keluarga kepada perkhidmatan masyarakat.
5. Menentukan pengurusan program sempurna dengan melibatkan ibu bapa dalam membuat keputusan.










Tiada ulasan: